LEGE nr. 289 din 7 iulie 2006 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I
Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, publicată
în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, cu completările
ulterioare, se modifică
și se completează
după
cum urmează:
1.La articolul 2, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
"3. Gestionarea se realizează
prin intermediul amenajării teritoriului și al
urbanismului, care constituie ansambluri de activități complexe de interes general ce
contribuie la dezvoltarea spațială
echilibrată, la protecția patrimoniului natural și
construit, la îmbunătățirea condițiilor de viață
în localitățile urbane și rurale, precum
și la asigurarea coeziunii teritoriale la nivel regional, național și european."
2.La articolul 9, litera c) va avea următorul cuprins:
"c) gestionarea responsabilă
a resurselor naturale, cu protecția mediului și a
peisajului cultural;"
3.La articolul 9, după
litera d) se introduce o nouă
literă, litera e), cu următorul
cuprins:
"e) conservarea și dezvoltarea diversității culturale."
4.Articolul 14 va avea următorul cuprins:
"
Art. 14
(1) Activitățile principale de amenajare a teritoriului și de urbanism constau în
transpunerea la nivelul întregului teritoriu național a strategiilor, politicilor și
programelor de dezvoltare durabilă
în profil spațial, precum și urmărirea aplicării
acestora în conformitate cu documentațiile de specialitate legal aprobate.
(2) Politicile de dezvoltare durabilă
în profil spațial prevăzute la alin. (1) se
fundamentează
pe conceptul strategic de dezvoltare spațială
a României.
(3) În procesul de implementare, conceptul strategic de dezvoltare spațială
a
României se va baza pe:
a) un sistem de indicatori pentru fundamentarea procesului de luare a deciziilor;
b) o metodologie de prioritizare a proiectelor."
5.Articolul 18 va avea următorul cuprins:
"
Art. 18
(1) Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului este organul specializat al
Guvernului în domeniul amenajării teritoriului și al urbanismului, având în această
calitate următoarele atribuții:
a) elaborarea conceptului strategic de dezvoltare spațială
a României;
b) elaborarea Planului de amenajare a teritoriului național;
c) elaborarea Planului de amenajare a teritoriului regional, care fundamentează
planurile de dezvoltare regională;
d) elaborarea Regulamentului general de urbanism;
e) avizarea proiectelor de acte normative referitoare la activitatea de amenajare a
teritoriului și de urbanism;
f) colaborarea cu ministerele, precum și cu celelalte organe ale administrației publice
centrale, pentru fundamentarea, din punct de vedere al amenajării teritoriului și al
urbanismului, a programelor strategice sectoriale;
g) colaborarea cu consiliile pentru dezvoltare regională, cu consiliile județene și
consiliile locale, precum și urmărirea modului în care se aplică
programele
guvernamentale și liniile directoare în domeniul amenajării teritoriului și al
urbanismului la nivel regional, județean și local;
h) avizarea documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism, potrivit
competențelor stabilite prin prezenta lege.
(2) În vederea asigurării coerenței măsurilor de dezvoltare regională
în ansamblul
dezvoltării teritoriului național, Ministerul Transporturilor, Construcțiilor și Turismului:
a) va desemna un reprezentant în Consiliul Național pentru Dezvoltare Regională;
b) va desemna câte un reprezentant fără
drept de vot, care va face parte din
consiliile pentru dezvoltare regională;
c) va delega din cadrul structurilor proprii, pentru agențiile de dezvoltare regională,
cel puțin un specialist în amenajarea teritoriului și urbanism."
6.Articolul 32 va avea următorul cuprins:
"
Art. 32
(1) În cazul în care prin documentația înaintată
se solicită
o derogare de la
prevederile documentațiilor de urbanism aprobate pentru zona respectivă, prin
certificatul de urbanism se poate solicita elaborarea unei alte documentații de
urbanism prin care să
se justifice și să
se demonstreze posibilitatea intervenției
urbanistice solicitate. După
aprobarea noii documentații de urbanism - Plan
urbanistic zonal sau Plan urbanistic de detaliu - se poate întocmi documentația
tehnică
în vederea obținerii autorizației de construire.
(2) Noua documentație de urbanism, cuprinzând intervenția solicitată, poate fi
aprobată
numai după
o perioadă
de 12 luni de la data aprobării documentației de
urbanism inițiale.
(3) Modificările aduse reglementărilor din Planul urbanistic general asupra
procentului de ocupare al terenului (POT) și distanțele față
de limitele laterale și
posterioare ale parcelei se stabilesc prin Planul urbanistic de detaliu, iar cele aduse
regimului de construire, funcțiunii zonei, înălțimii maxime admise, coeficientului de
utilizare al terenului (CUT) și retragerii clădirilor față
de aliniament se stabilesc prin
planurile urbanistice zonale."
7.La articolul 37, alineatele (1), (2) și (3) vor avea următorul cuprins:
"
Art. 37
(1) În scopul îmbunătățirii calității deciziei referitoare la dezvoltarea spațială
durabilă, în coordonarea președinților consiliilor județene și a primarilor de municipii
și orașe, respectiv a primarului general al municipiului București, se constituie
Comisia tehnică
de amenajare a teritoriului și urbanism, ca organ consultativ cu
atribuții de avizare, expertizare tehnică
și consultanță.
(2) Comisia tehnică
de amenajare a teritoriului și urbanism este formată
din
specialiști din domeniul amenajării teritoriului și al urbanismului, secretariatul
comisiei fiind asigurat de structura de specialitate din subordinea arhitectului-șef.
(3) Componența nominală
a Comisiei tehnice de amenajare a teritoriului și urbanism
și regulamentul de funcționare se aprobă
de consiliul județean, consiliul local
municipal, orășenesc, respectiv de Consiliul General al Municipiului București, la
propunerea președintelui consiliului județean, a primarului, respectiv a primarului
general al municipiului București, pe baza recomandărilor asociațiilor profesionale din
domeniul amenajării teritoriului, urbanismului, construcțiilor, instituțiilor de
învățământ superior și ale arhitectului-șef."
8.La articolul 38, alineatele (21) și (3) vor avea următorul cuprins:
"(21) Registrul Urbaniștilor din România se înființează
ca instituție publică, autonomă,
cu personalitate juridică, finanțată
integral din venituri proprii, care se constituie din
tarifele de atestare sau de examinare în vederea dobândirii dreptului de semnătură,
de înscriere în Registrul urbaniștilor și de exercitare a dreptului de semnătură,
precum și din alte surse legale.
(3) Regulamentul privind dobândirea dreptului de semnătură, precum și
Regulamentul referitor la organizarea și funcționarea Registrului Urbaniștilor din
România se aprobă
prin hotărâre a organului de conducere al Registrului Urbaniștilor
din România, cu avizul Ministerului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, și se
vor publica în Monitorul Oficial al României, Partea I."
9.La articolul 46, litera f) a alineatului (2) va avea următorul cuprins:
"f) stabilirea zonelor protejate și de protecție a monumentelor istorice și a siturilor
arheologice reperate;"
10.La articolul 46, după
litera h) a alineatului (2) se introduce o nouă
literă,
litera i), cu următorul cuprins:
"i) zonele de risc natural delimitate și declarate astfel, conform legii, precum și la
măsurile specifice privind prevenirea și atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor și
realizarea construcțiilor în aceste zone."
11.La articolul 46, după
litera c) a alineatului (3) se introduce o nouă
literă,
litera d), cu următorul cuprins:
"d) zonele de risc natural delimitate și declarate astfel, conform legii, precum și la
măsurile specifice privind prevenirea și atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor și
realizarea construcțiilor în aceste zone."
12.Articolul 51 va avea următorul cuprins:
"
Art. 51
(1) Activitățile de amenajare a teritoriului și de urbanism, prevăzute în prezenta
lege, se finanțează
din bugetele locale ale unităților administrativ-teritoriale, din
bugetul de stat și din venituri proprii constituite la Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului, în baza art. 40 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea
în construcții, cu modificările ulterioare, precum și, după
caz, de persoane juridice și
fizice interesate în dezvoltarea unei localități sau a unei zone din cadrul acesteia.
(2) Autoritățile administrației publice locale au obligația să
prevadă
în bugetele
anuale fonduri pentru elaborarea sau actualizarea, după
caz, a planurilor de
amenajare a teritoriului, a planurilor de urbanism, a hărților de risc natural, precum
și a studiilor de fundamentare necesare în vederea elaborării acestora.
(3) În vederea cofinanțării de la bugetul de stat a hărților de risc/hazard, Ministerul
Transporturilor, Construcțiilor și Turismului va elabora norme metodologice de
cofinanțare a hărților de risc/hazard, care vor fi aprobate prin hotărâre a
Guvernului."
13.Articolul 55 va avea următorul cuprins:
"
Art. 55
(1) Finanțarea documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism cu caracter
deosebit, pentru zone și localități care necesită
cercetări și studii complexe, se face și
din fonduri destinate cercetării, dezvoltării regionale și altele, în condițiile stabilite de
ministere și de alți factori implicați.
(2) În cazul documentațiilor de urbanism aprobate, entitatea achizitoare poate
organiza, în condițiile legii, concurs de soluții pentru ilustrare urbanistică, deschis
specialiștilor din domeniul arhitecturii și urbanismului, finanțat din aceleași fonduri
prevăzute la alin. (1)."
14.La articolul 57, literele a) și b) ale alineatului (1) vor avea următorul cuprins:
"a) informarea populației, cel puțin prin afișare la primărie și anunț
public în presă;
b) consultarea populației, anterior aprobării documentațiilor de urbanism și
amenajare a teritoriului;"
15.La articolul 59, litera c) va avea următorul cuprins:
"c) conținutul documentațiilor de urbanism care urmează
a fi supuse aprobării,
precum și al documentațiilor aprobate, conform legii."
16.La articolul 62, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11),
cu următorul cuprins:
"(11) În situația neactualizării documentațiilor de urbanism până
la expirarea
termenelor de valabilitate prevăzute prin hotărârile de aprobare a acestora, se
suspendă
eliberarea autorizațiilor de construire/desființare, conform legii."
17.Articolul 63 va avea următorul cuprins:
"
Art. 63
(1) Încălcarea prevederilor prezentei legi atrage răspunderea civilă,
contravențională, disciplinară, administrativă
sau penală, după
caz, potrivit legii.
(2) Constituie contravenții următoarele fapte:
a) refuzul instituțiilor publice de a furniza informații care, prin natura lor, sunt
publice, pentru desfășurarea corespunzătoare a activității de amenajare a teritoriului
și de urbanism;
b) supunerea spre avizare sau aprobare a unei documentații de urbanism incomplete
ori care conține date eronate;
c) avizarea și aprobarea de documentații de amenajare a teritoriului și de urbanism
semnate de alte persoane decât cele stabilite prin lege;
d) neîndeplinirea atribuțiilor privind exercitarea controlului asupra modului de
respectare a documentațiilor de amenajare a teritoriului și de urbanism;
e) neluarea măsurilor prevăzute de lege în cazul nerespectării prevederilor din
documentațiile de amenajare a teritoriului și de urbanism."
18.După
articolul 63 se introduc două
noi articole, articolele 631 și 632, cu
următorul cuprins:
"
Art. 631
Contravențiile prevăzute la art. 63 alin. (2) se sancționează
astfel:
a) nerespectarea prevederilor lit. a) și b), cu amendă
de la 1.000 lei la 3.000 lei;
b) nerespectarea prevederilor lit. c), cu amendă
de la 1.000 lei la 9.000 lei;
c) nerespectarea prevederilor lit. d) și e), cu amendă
de la 1.000 lei la 2.500 lei.
Art. 632
Contravențiilor prevăzute la art. 63 alin. (2) le sunt aplicabile dispozițiile Ordonanței
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată
cu
modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările
ulterioare."
19.Articolul 64 va avea următorul cuprins:
"
Art. 64
(1) Faptele de încălcare a prezentei legi se constată
de organele de control al
activității de amenajare a teritoriului și de urbanism ale consiliilor județene și locale,
de reprezentanți ai instituțiilor publice de specialitate ale autorităților centrale
implicate în avizare, precum și de Inspectoratul de Stat în Construcții.
(2) Documentațiile de amenajare a teritoriului și de urbanism aprobate fără
avizele
prevăzute de reglementările în vigoare sunt nule."
20.Anexa nr. 1 "Categorii de documentații de amenajare a teritoriului și de
urbanism. Competențe de avizare și de aprobare a acestora" va avea următorul
cuprins:
"ANEXA Nr. 1: CATEGORII DE DOCUMENTAȚII DE AMENAJARE A TERITORIULUI ȘI
DE URBANISM. COMPETENȚE DE AVIZARE ȘI DE APROBARE A ACESTORA
Nr.
crt.
Categorii de documentații Avizează
Aprobă
0 1 2 3
A. Amenajarea teritoriului
- Plan de amenajare a teritoriului
1 Național Guvernul Parlamentul
2 Zonal
- Regional sau interjudețean
- Interorășenesc sau intercomunal
- Frontalier
- Metropolitan, periurban al principalelor
municipii și orașe
- Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliile județene
- Consiliile locale
- Consiliul General al
Municipiului București
3 Județean - Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliul județean
- Consiliul General al
Municipiului București
B. Urbanism
- Plan urbanistic general și regulament local aferent acestuia
4 Municipiul București - Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliul General al
Municipiului București
5 Municipiu - Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Consiliul județean
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliul local al
municipiului
6 Oraș
- Consiliul județean
- Organisme centrale și locale
interesate
- Consiliul local al orașului
7 Comună
- Consiliul județean
- Organisme centrale și locale
interesate
- Consiliul local al comunei
8 Municipii, orașe și comune ce includ stațiuni
balneare/turistice declarate
- Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Consiliul județean
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliul local al
municipiului/orașului/
comunei, după
caz
- Plan urbanistic zonal și regulament local aferent acestuia
9 Zona centrală
a municipiului București,
precum și alte zone funcționale de interes
- Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliul General al
Municipiului București
10 Zona centrală
a municipiului și alte zone - Ministerul Transporturilor, - Consiliile locale municipale
funcționale de interes Construcțiilor și Turismului
- Consiliul județean
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
11 Zona centrală
a orașului, satului, precum și
alte zone funcționale de interes
- Consiliul județean
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliile locale orășenești
sau comunale
12 - Zone protejate ori asupra cărora s-a
instituit un tip de restricție, precum și cele
care depășesc limita unei unități
administrativ-teritoriale
- Zone protejate ori asupra cărora s-a
instituit un tip de restricție, precum și cele
care depășesc limita unei unități
administrativ-teritoriale, pentru municipiul
București
- Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Consiliul județean
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliile locale
- Consiliul General al
Municipiului București
- Plan urbanistic de detaliu
13 - Imobile clasate în lista monumentelor
istorice și cele care se amplasează
în zone
protejate
- Imobile clasate în lista monumentelor
istorice și cele care se amplasează
în zone
protejate, pentru municipiul București
- Consiliul județean
- Ministerul Culturii și Cultelor
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Consiliile locale
- Consiliul General al
Municipiului București
14 Alte imobile - Organisme teritoriale interesate - Consiliile locale
C. Regulament de urbanism
15 Regulament general de urbanism - Ministerul Transporturilor,
Construcțiilor și Turismului
- Organisme centrale și teritoriale
interesate
- Guvernul"
21.La anexa nr. 2 "Definirea termenilor utilizați în lege", după
termenul "zonă
de protecție" se introduce un nou termen cu următorul cuprins:
"- Zonă
de risc natural - areal delimitat geografic, în interiorul căruia există
un
potențial de producere a unor fenomene naturale distructive care pot afecta
populația, activitățile umane, mediul natural și cel construit și pot produce pagube și
victime umane."
Art. II
Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu completările
ulterioare, precum și cu modificările și completările aduse prin prezenta lege se va
republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Art. III
La data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a hotărârii organului de
conducere al Registrului Urbaniștilor din România pentru aprobarea Regulamentului
privind dobândirea dreptului de semnătură, precum și a Regulamentului referitor la
organizarea și funcționarea Registrului Urbaniștilor din România, Hotărârea
Guvernului nr. 1.519/2004 pentru aprobarea Regulamentului privind dobândirea
dreptului de semnătură
pentru documentațiile de amenajare a teritoriului și de
urbanism și a Regulamentului referitor la organizarea și funcționarea Registrului
Urbaniștilor din România, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 961
din 20 octombrie 2004, se abrogă.
-****-
Această
lege a fost adoptată
de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor
art. 75 și ale art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
BOGDAN OLTEANU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 606 din data de 13 iulie 2006